PRAY FOR GAZA

Assalamualaikum wbt,

Rencana utama: konflik Israel-Palestin, Gaza-Israel konflik, roket dan serangan mortar di selatan Israel, dan sekatan Gaza

    
Lihat juga: Timeline Perang Gaza, Senarai roket dan mortar serangan di Israel pada tahun 2008 dan pada tahun 2009 berikutan Perang Gaza
Semenanjung Gaza adalah jalur pantai tanah di pantai timur Laut Mediterranean yang bersempadan dengan Mesir dan Israel. Israel mengawal ruang udara Gaza dan perairan wilayah dan menghadkan pergerakan orang atau barangan dalam atau keluar Gaza.  Situasi undang-undang jalur Gaza yang dipertikaikan, Israel mengekalkan bahawa yang menduduki Gaza, seperti yang ditakrifkan oleh Perkara 6 Konvensyen Keempat Geneva, berakhir berikutan selesainya pelan pengunduran unilateral pada tahun 2005, menegaskan bahawa Israel tidak mempunyai fungsi kerajaan di Semenanjung Gaza. Ini tidak diterima oleh PBB, Hak Asasi Manusia Watch dan banyak lain-lain badan-badan antarabangsa dan NGO, yang masih menganggap Israel menjadi kuasa penjajah.




 Januari 2006 pilihan raya perundangan yang dibawa Hamas kuasa Pihak Berkuasa Kebangsaan Palestin. Sejak pembentukan pimpinan Hamas Pihak Berkuasa Palestin kerajaan Israel dan Kuartet di Timur Tengah yang dikenakan sekatan ekonomi terhadap wilayah Palestin. [ Dalam 2007, menggulingkan Hamas Fatah. Presiden Pihak Berkuasa Kebangsaan Palestin Mahmoud Abbas kemudian menolak kerajaan pimpinan Hamas dan membentuk kerajaan di Tebing Barat, memintas parlimen Hamas didominasi.Israel mengenakan tanah, udara, dan sekatan maritim, dan mengumumkan bahawa ia akan membenarkan hanya kemanusiaan bekalan ke Strip. kumpulan Palestin adalah sebahagiannya dapat memintas sekatan melalui terowong, beberapa yang dikatakan telah digunakan untuk penyeludupan senjata. 



Antara 2005 dan 2007, kumpulan-kumpulan Palestin di Gaza melepaskan kira-kira 2700 roket Qassam buatan tempatan ke Israel, membunuh empat orang awam Israel dan mencederakan 75 yang lain. Dalam tempoh yang sama, Israel melepaskan lebih daripada 14600 155 peluru artileri mm ke Semenanjung Gaza, membunuh 59 rakyat Palestin dan mencederakan 270. Menurut Pejabat Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan, antara tahun 2005 dan 2008, 116 Israel, termasuk orang awam dan pasukan keselamatan Israel, yang termasuk polis Israel, Polis Sempadan Israel dan ahli-ahli perkhidmatan tentera, terbunuh dalam kedua-dua Israel dan Wilayah Palestin dalam "konflik langsung insiden berkaitan" dan 1509 cedera.Pada masa ini, 1735 Palestin, termasuk awam dan militan daripada pelbagai kumpulan, terbunuh dan 8308 cedera dalam "insiden konflik secara langsung berkaitan.


Di bawah nie terdapat beberapa gambar kekejam zionis terhadap gaza.. marilah kita berdoa untuk umat islam disana sentiasa hidup aman dan bahagia.






















Mari  menderma
From : Aman Palestin

Sumbangan melalui SMS

Para dermawan juga boleh memberikan sumbangan melalui SMS. Hanya ikuti langkah mudah ini untuk menyumbang:

1. Taip PALESTIN <10 3="3" 5="5"> (10 / 5/ 3 itu adalah nilai sumbangan yang ingin disumbangkan)
2. Hantar ke 39111

Contoh: PALESTIN 10 dan hantar ke 39111

Mulakan sekarang. Terima kasih atas sumbangan anda semua.

 

Comments

Popular posts from this blog

PERDANA V6

FACE TREATMENT